Olen toiminut varsin pitkään esimerkkinä, tarkemmin sanottuna huonona esimerkkinä.
Verkkosivuni olivat vanhentuneet enkä ylläpitänyt niitä. Kauan mietin, että en edes kehtaa mainita missään yhteydessä sivujani, ettei kukaan kävisi niitä katsomassa. Melkoinen tilanne, kun pitäisi myydä omaa osaamista ja pystyä esittämään tehtyjä töitä, mutta ei ollut paikkaa sille. Instagramiin ja Facebookiin tein satunnaisia julkaisuja, mutta siellä ne hukkuvat vähitellen uutisvirtaan.
Tervetuloa Design Perhosen verkkosivulle! Täältä löytyy portfolio tekemisteni töistä sekä tarinoita ja monenlaista pohdintaa pääasiassa media-alan puitteissa.
Design Perhosen verkkosivuina toimi pitkään sivusto, jonka tein Gradian verkkojulkaisu -opinnoissa henkilökohtaiseksi portfoliosivuksi. Sivua en ylläpitänyt ja melko pian julkaisun jälkeen mieleni muuttui sen ulkoasunkin osalta.
Viimein tein päätöksen, että huonona esimerkkinä toimiminen saa päättyä! Verkkosivu saisi kokea täydellisen muodonmuutoksen. Suunnittelin sivustolle tulevat osiot ja ryhdyin piirtämään kuvitusta. Olinhan tehnyt päätöksen, että kaikki sivustolle tuleva materiaali olisi jollain tavoin itse tuottamaan.
“Sivuston julkaisun ei tarvitse olla suuri tapahtuma kaiken ollessa loppuun asti valmiiksi hiottua.”
Kuinka loistava tapa onkaan viivyttää uuden sivuston julkaisua, kun tekee kaiken varsin pitkän kaavan mukaan. Minun olisi kannattanut luoda nopeasti sivu, jota voisin jakaa nähtäville ja se palvelisi sivustolla vierailevia. Ketterä verkkosivu-uudistus on tapa saada nopeasti näkyvää aikaiseksi. Sivuston julkaisun ei tarvitse olla suuri tapahtuma, jolloin kaiken tarvitsee olla loppuun asti valmiiksi hiottua. Tärkeintä on saada ydintoiminnot esiin.
Ketterä verkkosivu-uudistus on tapa saada nopeasti näkyvää aikaiseksi. Sivuston julkaisun ei tarvitse olla suuri tapahtuma kaiken ollessa loppuun asti valmiiksi hiottua. Tärkeintä on saada ydintoiminnot esiin. Julkaisun jälkeen kävijöiden kokemuksia kerätään ja sivuston kehitystä jatketaan. Usein verkkosivut pyritään saamaan täysin valmiiksi julkaisuhetkeä ajatellen, jonka jälkeen niiden kehittäminen helposti pysähtyy, tiedot vanhenevat ja kiinnostus laskee. Olen itsekin sortunut tähän.
Sales Communications Oy vertaa videolla ketterää ja perinteistä verkkosivujen kehitystä.
Paheeni on pyrkiä täydellisyyteen ja varsinkin itselleni tehdessäni jään hiomaan merkityksettömiä pikkuasioita aivan liian pitkään. Onneksi ymmärrän asiakastöissä toimia tarkoituksenmukaisesti. Tätäkin verkkosivun julkaisua olisin voinut viivytellä loputtomiin. Onhan vielä portfolio puutteellinen ja monia asioita on vielä muokattava. Nämä on kuitenkin ymmärrettävä osaksi prosessia ja kotisivun kehittymistä.
Tarkoituksena on pyrkiä pois tylsistä staattista kotisivuista ja rakentaa kehittyvä ajan kanssa muotoutuva kokonaisuus. Sivustolle lisätään uutta materiaalia ja ylläpidetään tiedon oikeellisuutta.
Kiitos sinulle, että olet mukana perhosen siivillä. Pyrin näyttämään entistä useammin myös hyvää esimerkkiä!