Hybridipelikurssi toteutettiin yhteistyössä Gradian, Jyväskylän Yliopiston ja Jyväskylän Ammattikorkeakoulun kanssa. Kurssille osallistui opiskelijoita eri oppilaitoksista ja tieteenaloilta ja yhteistyössä toteutettiin hybridipeli alusta loppuun. Hybridipeli tarkoittaa sitä, että pelissä käytetään sekä fyysisiä että digitaalisia elementtejä.
Ollessani osa tuotantotiimiä ohjeistimme muita ryhmäläisiä mitä tuotannollisia seikkoja on huomioitava painoteknisesti esimerkiksi kuvituksessa. Pelin graafikon kanssa yhdessä koostimme materiaalin painettavaan muotoon.
Pakkauksen visuaalisen ilmeen osalta toiveina oli jäljitellä nahkamaista salkkua ja sen oli oltava helposti mukana kuljetettava. Pakkaukseen tuli käyttöohjeet, noppa ja 101 korttia.
Pakkauksen sisäosaksi kehitin ulosvedettävän lokerikon, jossa on erilliset paikat nopalle ja pelikorteille. Lokerikko muodostuu yhdestä osasta ja sen saa kasatuksi ilman liimausta. Ratkaisu toimii pelin prototyypissä, mutta sarjatuotantoon ei sovellu sen kasaamisen ollessa käsityötä.
Pakkauksen graafiseen ilmeeseen loin nahkamaista ilmettä kuvionnilla ja vaalealla raidalla joka ilmensi nahan tikkausta. Tikkauksiin muodostin kohollaan olevan tuntuman tekemällä nuuttauksen toiselta puolelta. Kiinnitystä varten tein pelin grafiikan mukaisen tikarin vanerista laserilla leikkaamalla. Laminoinnilla saatiin pakkauksen ja korttien pintaan miellyttävän pehmeä tuntuma.
Hybridipelin esittely toteutettiin Digi Game Centerin ja Peliosuuskunta Expa:n Hub Meetupissa 31.3.2022.
Video Hybridipelikurssin pelien esittelystä: https://www.twitch.tv/videos/1442239607