Solixia messuosasto

Solixia messuosasto

Suunnittelin ja toteutin Solixia Oy:n messuosaston Jyväskylän Hyvinvointimessuille 2024.

Solixia tarjoaa Mielen Hyvinvoinnin Mediakirjastoa, joka on Suomen suurin alan mediakirjasto.

Messuosaston ilmeen haluttiin olevan raikas ja luovan uskottavuutta yritykseen. Startup yrityksen nimen ja logon haluttiin jäävän vierailijoiden mieleen.

Messuilla on tärkeää herättää huomio muiden esittelijöiden joukosta. Kävijät usein etsivät heille ennestään tuttuja yrityksiä messuilla, mutta uutena toimijana on panostettava aivan eri tavalla. Tavoitteena oli, että yritys jäisi kävijöiden mieleen ja tulisi tunnetummaksi.

Käy tutustumassa Solixiaan: https://solixia.fi

Osaston suunnittelussa piti ottaa huomioon messuilla käymisen luonne, eli kaiken piti olla helposti siirreltävissä ja pieneen tilaan pakattavissa.

Suunnittelussa pidin rinnalla messuosaston havainnekuvaa, jota ylläpidin eri osien edistyessä. Näin pystyin esittämään asiakkaalle ajatuksia ja pidin itseni ajantasalla.

Messutiskin löysin käytettynä ja sen pöytätasoon laitoin dc-fix  -sisustuskalvon. Toiseksi pöydäksi valikoitui kokoon taittuva pöytä, jonka pinnan maalasin mustasta turkoosiksi. Molempien pöytien eteen suunnittelin, painoin ja ompelin pöydän edustaan kankaan. Kankaat kiinnitetään tarranauhalla pöytiin.

Messuosaston otsalautaan tein logokyltit kapalevystä. Mielen Hyvinvoinnin Mediakirjasto -tuotenimeä haluttiin tuoda esille ja sen edullista hintaa, ne nostettiin esille roikkuvilla bannereilla. Bannerit painettiin kankaalle ja ompelin niihin kujat verhotankoa varten. Ripustuskoukuilla ne saatiin roikkumaan otsalaudasta.

Roll-upissa suuri kuva tuo visuaalisuutta. Muilta osin sen ilmeen pidin hyvin yksinkertaisena. Esillä yrityksen logo ja päätuotteen nimi, verkkosivu ja sosiaalinen media sekä avainlippu-merkki. Katsoja näkee nopealla vilkaisulla pääasiat.

Mediakirjaston aiheita haluttiin tuoda esille ja niitä varten tein sanapilven jättijulisteeseen (n. 100 x 130 cm). Julisteeseen hankin julistelistat ripustamista varten.

Solixia käyttää tuotantoprosessissaan tekoälyä. Pelkoja tekoälyä kohtaan haluttiin poistaa tekemällä jaettavaksi postikortteja, joissa kuvana tekoälyllä generoitu kuva. Korttien taustalle suunnittelin mainoskorttimaisesti pienen infon yrityksestä ja viivat kortin vastaanottajatietoja varten.

Postikortit tarvitsivat displayn, jotta ne olisivat siististi esillä. Display sisälsi myös tiedon, että kortin voi ottaa mukaan ja että kuvat ovat tekoälyn generoimia. Toinen display tuli esitteille. Rakenteet suunnittelin Adobe Illustratorilla. 

Messuosastolla järjestettiin arvonta. Arvontaa varten tarvitsi arpaliput, arpalaatikon sekä infon arvonnasta. Arvonnan infon laitoin kuvakehyksessä messutiskille. Arpaliput suunnittelin A7 -kokoon ja ne olivat liimasidottuna 100 kpl nippuihin.

Jaettavaksi oli tarpeen tehdä esite, jotta yrityksestä kiinnostuneet voivat messujen jälkeen tutustua siihen rauhassa kotona ja on muistutuksena yrityksestä. Esitteen suunnittelin A5 -kokoon ja 4 sivuiseksi. Kannen halusin olevan yksinkertainen ja selkeä, hieman asiakaslehtimäinen. Sisäaukeamalle tuli tietoa yrityksestä sekä Mielen Hyvinvoinnin Mediakirjasto -tuotteesta. Takakannen jätin yksinkertaisen selkeäksi ja sinne tuli yhteystiedot sekä avainlippu-merkki.

Käyntikortit saivat viimeistelyn ennen messuja. Käyntikortissa toistuu yrityksen materiaalissa muutoinkin käytetty kaari.

Esittelijöille haluttiin yrityksen ilmeen mukaiset t-paidat. Paidat ostin valkoisena ja värjäsin pesukonevärillä yrityksen väreihin sopivaksi. Paidan rinnukseen painoin yrityksen nimen ja selkään liikemerkin.

Logomattoa varten tein teipistä sapluunan ja sen avulla maalasin Solixian logon maton pintaan kangasvärillä.

Messuosaston seinille pehmeyttä tuomaan laitoin valkoiset kankaat. Kankaiden yläosaan ompelin kujan verhotangolle ja ne ripustettiin ovikoukuilla seinustalle.

Jaettavia karamelleja varten tein paper mache clay -massasta kulhon, jonka kaarevat reunat sopivat yhteen yritysilmeen kanssa. 

Messuosastoa raikastettiin lisäämällä seinustoille klipsivalaisimet ja valon värilämpötilaksi valittiin 4000K. Neutraalin valkoinen valo viimeisteli messuosaston raikkaan ilmeen.

Tekokasvi lisäelementtinä toi messuosaston ilmeeseen kontrastia ja muistutuksen luonnon merkityksestä mielen hyvinvointiin.